2013. szeptember 29., vasárnap

A ruha teszi az asszonyt 2.

... a varrógép dícsérete.

Bár lázadó hajlamom és a populáristól való eltérés belső kényszere már kora ifjúságomtól fogva meghatározzák életem sok területét, s így az öltözködést is; az ehhez szükséges technikai feltételekkel csak most nyáron kerültem közelebbi kapcsolatba. Tehát: így kezdtem el barátkozni a varrógéppel.
S a barátságból hamarosan szerelem lett. :)

Miért jó? (nem csak a varrógép, de a varrás, általában)
- általában nagyon nehezen kapok ruhát a méretemben, pedig átlagos testalkatú, 167cm magas lány vagyok. Mégis: rá kellett jönnöm, hogy nem gyártanak az én méretemre és testalkatomra ruhát. Semmi baj, én már lassan képes vagyok rá. Illetve, magamra alakítom azokat a ruhákat, amiknek egyetlen "bűne", hogy nem jók rám.
- Természetesen, így vagyok azzal is, amit kinőttem/kifogytam belőle, hosszú, elszakadt, stb.
- Ha majd rendesen megtanulok varrni, úgy lehetek csinos, ahogy én akarom. :)
... és akkor nem leszek kiszolgáltatva a divatnak, s azt üzenhetem az öltözködésemmel, amit én szeretnék.

Hogyan lehet megtanulni varrni? 
- Lépésenként. Mivel én nem kicsit vagyok türelmetlen, ezért némi önfegyelmet kívánt tőlem, hogy ne rögtön egy 19. századi báli ruhának ugorjak neki (s aztán a sorozatos kudarcok és állandó tanácstalanság miatt a varrást félbehagyva, több méter anyagot elpocsékolva hagyjam ott ezt a hobbit). Viszont, motivációt a sikerek, a kézzel fogható eredmények adnak. Így először könnyebb, kisebb dolgokkal kezdtem, s fokozatosan haladok a hosszabb és bonyolultabb dolgok felé.
- Ma már egyre több helyen vannak tanfolyamok, ahol akár a teljesen "analfabéta" szintről indulva megtanulhat az ember lánya varrni. De általában az anyukák és nagymamák is tudják az alapokat, sőt, a gyereknevelésen csiszolódott kreativitásuk sem lebecsülendő. :)
- A kézzel varrós időszakom - így visszatekintve - nagyon jó megalapozása volt a géppel varrásnak. Fejlesztette azt a fajta gondolkodást, hogy térben, összevarrva tudjam elképzelni a darabokra vágott, síkban kiterített mintákat, illetve, ennek fordítottját. Illetve, nagyon szép, egyenes vonalakat tudtam varrni. És könnyebben visszafejthető volt. :)
- sokat segít, hogy vannak ismerőseim és barátnőim, akik ebben profibbak nálam, így tudok tőlük tanácsot kérni, s az ő tapasztalataikból kiindulni.

Ha nincs varrógéped...
nagyon sok dolog van, amit kézzel lehet varrni. Virágok, masnik, rátétek... Ezek szerintem nagyon sokféle módon használhatóak, és egyedivé, kedvessé teszik a ruhákat, táskákat. Hogy a hajcsatokról ne is beszéljünk. :)
- nagymama, nagynéni, barátnő varrógépe szökőévente egyszer igénybevehető. Egyébként, varrtam már kézzel inget. Nem is egyet. (Bár, most már háromszor meggondolnám, hogy nekifogok-e...)
- s nem utolsó sorban, tavaly egy kedves barátnőm 7000 Ft-ért vett magának egy varrógépet vaterán. Egy négyszámjegyű szervizelés után megszelídült, s azóta is jó szolgálatot tesz.

Szóval, varrni jó, varrni elit dolog, és varrni nem nehéz. :)